ANBI-transparantie gegevens kerkelijke gemeente
A. Algemene gegevens
Naam ANBI: RSIN/Fiscaal nummer: Nummer Kamer van Koophandel: Websiteadres: E-mail: Adres: Postcode: Plaats: Postadres: Postcode: |
Protestantse Gemeente te Mijdrecht 816156232 76415120 www.pgmijdrecht.nl scriba@pgmijdrecht.nl Janskerkplein 1-2 3641 EZ Mijdrecht Postbus 373 3640 AJ |
De Protestantse Gemeente te Mijdrecht is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.
“We willen vanuit ons geloof een gastvrije gemeente zijn met hart voor kinderen en jongeren en oog voor specifieke doelgroepen. Speciaal voor hen, maar natuurlijk ook voor elkaar, willen we er vooral zijn op de kruispunten van het leven. Met een adequate open communicatie willen we de gemeente, de kinderen, de jongeren en de specifieke doelgroepen bereiken”.
Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 1 van de kerkorde.
De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk.
Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland
De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Mijdrecht.
B. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 24 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
Het College van kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit 7 leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken (ordinantie 11, artikel 6-9).
C. Doelstelling/visie
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t/m IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”.
D. Beleidsplan
Het beleidsplan 2021-2025 van de Protestantse Kerk (getiteld: “De toekomst open tegemoet”) kunt u vinden op: www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
Het beleidsplan 2019-2025 van de Protestantse Gemeente te Mijdrecht (getiteld: “Groei”) kunt u vinden op: Beleidsplan
Het beleidsplan van de diaconie (getiteld: “Structuur- en Beleidsplan van de Diaconie van de Protestantse Gemeente te Mijdrecht 2020 - 2022”) kunt u vinden op: Diaconie
Zie ook Algemene info
E. Beloningsbeleid
De beloning van de predikant(en) van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u op: Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
F. Verslag Activiteiten
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
G. Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats.
H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom “begroting” inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. De kolommen “rekening” geven inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente.
Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.
Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.
2023 was een jaar met hernieuwde aandacht voor het beleidsplan “Groei”. Met als (negatieve) bijzonderheid: de torenhoge energiekosten. Het jaar werd gebruikt gemaakte plannen uit te werken. Met name voor Het Open Huis. Eén van onze kerkgebouwen, De Rank, wordt aangewend voor meerdere doeleinden dan alleen kerk-zijn. Onze visie is dat Het Open Huis een bekende en aantrekkelijke plek van ontmoeting en omzien naar elkaar wordt, waar ‘ik ben er voor jou’ gestalte krijgt door
-
Een luisterend oor te bieden aan wie dat nodig heeft,
-
Onderdak te bieden aan en samen te werken met maatschappelijke en culturele organisaties,
-
Een ruim en inspirerend aanbod van activiteiten te bieden op het gebied van cultuur en zingeving.
Dit project heeft gestalte gekregen middels verhoogd gebruik door anderen (kerkelijke en instellingen op maatschappelijk en sociaal vlak), verhoogd eigen gebruik. De plannen voor aanpassing en modernisering zijn in een aantal fasen uitgevoerd.
De opbrengsten en uitgaven zijn in de lijn van de voorgaande jaren. Met als bijzonderheden de verhoogde energiekosten, de toename in de verhuuropbrengsten en de opbrengst van een extra fondswerving, Met de kanttekening dat de verwachte afname van de leden-bijdrage uitgebleven is. Dit maakt dat het bestuur, de kerkenraad, optimistisch naar de toekomst kijkt.
[ANBI-verslag 2024-06]
ANBI-transparantie gegevens diaconie
A. Algemene gegevens
Naam ANBI: RSIN/Fiscaal nummer: Nummer Kamer van Koophandel: Website adres: E-mail: Adres: Postcode: Plaats: Postadres: Postcode: |
Diaconie van de Protestantse Gemeente te Mijdrecht 824115296 76415236 www.pgmijdrecht.nl diaconie@pgmijdrecht.nl Janskerkplein 1-2 3641 EZ Mijdrecht Postbus 373 3640 AJ |
De Protestantse Gemeente te Mijdrecht is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.
“We willen vanuit ons geloof een gastvrije gemeente zijn met hart voor kinderen en jongeren en oog voor specifieke doelgroepen. Speciaal voor hen, maar natuurlijk ook voor elkaar, willen we er vooral zijn op de kruispunten van het leven. Met een adequate open communicatie willen we de gemeente, de kinderen, de jongeren en de specifieke doelgroepen bereiken”.
De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt (Kerkorde artikel X lid 3).
De Diaconie van deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 2 van de kerkorde.
De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.
De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de diaconie van de Protestantse gemeente te Mijdrecht.
B. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 21 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
Het College van diakenen is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de diaconie. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit 9 leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken (ordinantie 11, artikel 6-9).
C. Doelstelling/visie
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t/m IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”.
D. Beleidsplan
Het beleidsplan 2021-2025 van de Protestantse Kerk (getiteld: “De toekomst open tegemoet”) kunt u vinden op: https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
Het beleidsplan 2019-2025 van de Protestantse Gemeente te Mijdrecht (getiteld: “Groei”) kunt u vinden op: www.pgmijdrecht.nl/beleidsplan
Het beleidsplan van de diaconie (getiteld: “Structuur- en Beleidsplan van de Diaconie van de Protestantse Gemeente te Mijdrecht 2020 - 2022”) kunt u vinden op: www.pgmijdrecht.nl/diaconie
E. Beloningsbeleid
De beloning van diaconale medewerkers is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u op:
Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland
De Diaconie van de Protestantse Gemeente te Mijdrecht heeft geen medewerkers in dienst.
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
F. Verslag Activiteiten
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
G. Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijke diaconale werk vertoont een grote mate van continuïteit.
H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom “begroting” inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen van de diaconie in het verslagjaar. De kolommen “rekening” geven inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
ANBI-gegevens Kerkelijke Gemeente en Diaconie.
Voor een link naar info over ANBI
bij de Belastingdienst >> Klik hier.
Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het diaconale werk van de diaconie van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
Soms bezit de diaconie ook nog (enig) vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de diaconie nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de diaconie.
De ontvangen inkomsten van de diaconie worden besteed aan diaconaal werk, zowel plaatselijk, landelijk als wel wereldwijd in de vorm van ondersteuning van activiteiten en doorbetaling van voor specifieke projecten gehouden inzamelingen.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten besteed aan de kosten van de eigen organisatie
(eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijke diaconale werk van de kerk.
Onder lasten beheer en administratie zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de diaconale bezittingen.
[ANBI-format Diaconie versie 05-2021]
Livestream op YouTube
Kerkomroep - alleen geluid
Zondag 24 november 2024
10.00 uur - Janskerk
Eredienst Laatste zondag kerkelijk jaar / Eeuwigheidszondag / Mirjam Vos / Inspire
Voorganger: Ds. Erick Versloot
Ds. Elise Jansen
Musicus: Wim de Penning
Meer info over deze dienst
Zondag 1 december 2024
19.00 uur - De Rank
Vesper
Zondag 8 december 2024
19.00 uur - De Rank
Vesper
Alle dienstendonderdag 21 november
10.00 uur - De Rank
Open Huis in De Rank
donderdag 21 november
10.00 uur - Thuis
Meet and Read
Alle Activiteiten